Intertekstualiti: ada sebab mengapa ianya begitu ketara di zaman budaya popular posmoden. Dengan memetik karya-karya sedia ada, karyawan - samada penulis, pemuzik atau dalam bidang yang tidak ada kena mengena langsung dengan dua bidang ini - boleh menambah satu lagi lapisan maksud dalam hasil kerja mereka. Pemuzik yang terinspirasi oleh buku sudah tentunya bukan fenomena baru, dan ianya adalah satu ikutan yang boleh ditemui dalam pelbagai genre muzik. Di sini kita akan melihat beberapa orang penyanyi dan kumpulan muzik indie kegemaran ramai yang telah terinspirasi daripada sastera. Daripada mitologi Greek hinggalah ke fiksyen spekulatif kontemporari, pemuzik-pemuzik ini pastinya sudah membaca buku mereka.
Ini bukanlah senarai lengkap. Jika anda merasakan ada lagu-lagu lain yang tidak terdapat dalam senarai ini, anda boleh nyatakannya pada ruangan ulasan di bawah.
Lagu: Sylvia (The Antlers)
Rujukan: The Bell Jar (Sylvia Plath)
Di peringkat awal mereka sebagai sebuah kumpulan, lagu-lagu The Antlers kelihatan seperti lebih banyak berkisar tentang kematian (sebagai bukti, tajuk album LP mereka pada tahun 2009 adalah "Hospice" yang bermaksud tempat jagaan pesakit yang tidak mempunyai peluang untuk sembuh). Album ini diandaikan sebagai naratif biografikal vokalis mereka Peter Silberman, yang bercerita tentang kematian, kebersalahan dan kemarahan. Pada trek ketiga, "Sylvia", Silberman meraung ketika korus, "Sylvia, get your head out of the oven (Sylvia, keluarkan kepala kamu dari dalam ketuhar)" yang merupakan rujukan jelas kepada penyajak yang pernah menerima hadiah Pulitzer iaitu Sylvia Plath yang mati kerana membunuh diri. Dalam satu temuramah, Silberman menyatakan "Sylvia Plath seorang yang pelik. Saya tidak tahu apa perasaan saya terhadap beliau. Saya fikir dia dipujai oleh ramai anak gadis yang mendapati sisi gelap hidup beliau dan juga tulisannya menenangkan mereka, dan saya habiskan banyak masa untuk memutuskan samada ia perkara yang bagus atau tidak".
***
Lagu: The Inner Light (The Beatles)
Rujukan: Tao Te Ching (Lao Tzu)
Apabila George Harrison menerima buku Lamps of Fire tulisan Juan Mascaro, beliau tertarik dengan salah satu perenggan daripada Tao Te Ching yang terdapat dalam buku tersebut.
Hasilnya, Harrison telah mengambil ayat "Without going out of my door, I can know the ways of heaven" yang diubahsuai sebagai lirik untuk lagu Inner Light.
Hasilnya, Harrison telah mengambil ayat "Without going out of my door, I can know the ways of heaven" yang diubahsuai sebagai lirik untuk lagu Inner Light.
***
Lagu: The Small Print (Muse)
Rujukan: Faust (Goethe)
Tajuk asal lagu ini adalah "Action Faust" sebelum ditukar kepada tajuk yang sedia ada. Lagu ini mengambil sisi pandangan Iblis dari novel Faust yang boleh dilihat melalui lirik "the priest God never paid" di mana si Iblis telah memanipulasi satu perjanjian untuk mendapatkan jiwa manusia.
***
Lagu: It’s Never Over (Oh Orpheus) (Arcade Fire)
Rujukan: Orpheus dan Eurydice (Gregory Orr)
Apabila Arcade Fire mengumumkan bahawa mereka sedang menulis sebuah album berkonsep tentang kisah dongeng Orpheus dan Eurydice, ramai tidak tahu apa yang hendak dijangka. Tetapi apabila album tersebut mula boleh didengar secara strim atas talian, dan dipasangkan dengan babak-babak filem tahun 1959 Black Orpheus yang berlokasi di Carnaval yang berlangsung Rio De Janeiro, ramai yang mula faham alegori yang cuba disampaikan. Sebagai contoh, cuba dengar lagu “It’s Never Over (Oh Orpheus).” Watak Orpheus yang dilakonkan oleh Breno Mello di dalam filem Black Orpheus menghabiskan banyak masa untuk menyelamatkan Eurydice (lakonan Marpessa Dawn) daripada Death yang turut hadir di festival tersebut. Orpheus kemudian dilihat mencari Eurydice di Biro Orang Hilang tetapi gagal. Death rupanya sudah menjumpai Eurydice, dan Orpheus tidak mampu melakukan apa yang perlu beliau lakukan untuk mendapatkan Eurydice kembali. Teks berkenaan kisah dongeng serupa yang berlaku di tempat dan masa berbeza yang dilapis secara berhati-hati menambah lagi kedalaman maksud lagu ini.
***
Lagu: Four Winds (Bright Eyes)
Rujukan: BookSlouching Towards Bethlehem (Joan Didion)
Lirik “It’s the sum of man slouching towards Bethlehem,” dalam lagu Bright Eyes bertajuk “Four Winds” adalah rujukan kepada dua karya sastera sekaligus. Vokalis dan penulis lagu Bright Eyes, Conor Oberst memetik dua sajak terkenal iaitu “The Second Coming” oleh W.B Yeats dan koleksi esei Joan Didion yang meminjam bait puisi tersebut sebagai tajuk. Yeats menulis “And what rough beast, its hour come round at last / Slouches towards Bethlehem to be born? (dan binatang buas manakah, akhirnya telah tiba masanya / membongkok menghadap Bethlehem untuk dilahirkan?). Lirik Oberst di dalam "Four Winds" juga adalah sama apokaliptik dan memberi pandangan tentang dunia secara lebih moden tetapi tetap pada masa yang sama menyedihkan dan nihilistik. Kedua-duanya juga turut melaungkan tona koleksi esei Didion yang memberi penekanan tentang kekosongan dan kesementaraan di tahun 1960an.
***
Lagu: Ramble On (Led Zeppelin)
Rujukan: The Lord of the Rings (J.R.R. Tolkien)
Lagu ini begitu jelas dipengaruhi oleh novel tersohor tulisan Tolkien ini. Ia boleh dilihat melalui bait lirik "T'was in the darkest depths of Mordor" dan "But Gollum, and the evil one crept up and slipped away with her."
***
Lagu: Ultraviolence (Lana Del Rey)
Rujukan: A Clockwork Orange (Anthony Burgess)
Jika anda pernah membaca A Clockwork Orange, tajuk LP terbaru Lana Del Rey, Ultraviolence, mungkin kedengaran agak biasa. Dalam novel klasik yang sangat susah dibaca karya Anthony Burgess ini yang bercerita tentang keganasan antara kumpulan pada masa depan yang tidak berapa jauh, frasa "ultra-violence" digunakan untuk menggambarkan pelbagai kekejaman yang dilakukan oleh karekter-karekter di dalam buku tersebut, termasuk rogol dan bunuh.
Dalam salah satu trek yang menggunakan tajuk yang sama, Del Rey mendendangkan bait-bait "Ultraviolence. I can hear sirens, sirens. He hit me and it felt like a kiss." (Adalah perlu diambil perhatian bahawa beliau juga memetik lagu kontroversi "He Hit Me" oleh The Crystals). Ini sudah pastinya bukan pertama kali Del Rey merujuk kepada teks sastera dalam lagunya: Lolita karya Vladimir Nabokov turut pernah menjadi pengaruh besar kepada estetika Del Rey dan juga lirik-lirik beliau.
Dalam salah satu trek yang menggunakan tajuk yang sama, Del Rey mendendangkan bait-bait "Ultraviolence. I can hear sirens, sirens. He hit me and it felt like a kiss." (Adalah perlu diambil perhatian bahawa beliau juga memetik lagu kontroversi "He Hit Me" oleh The Crystals). Ini sudah pastinya bukan pertama kali Del Rey merujuk kepada teks sastera dalam lagunya: Lolita karya Vladimir Nabokov turut pernah menjadi pengaruh besar kepada estetika Del Rey dan juga lirik-lirik beliau.
***
Lagu: Who Wrote Holden Caulfield (Green Day)
Rujukan: Catcher in the Rye (J.D. Salinger)
Bukan sesuatu yang mengejutkan novel Salinger ini menjadi inspirasi untuk lagu Green Day kerana ia merupakan antara novel kegemaran vokalis dan pemain gitar Green Day sendiri iaitu Billie Joe Armstrong. Melalui tajuknya sahaja kita boleh sudah mengagak sumber inspirasi lagu ini.
***
Lagu: White Rabbit (Jefferson Airplane)
Rujukan: Alice in Wonderland (Lewis Caroll)
Lagu ini juga tanpa segan silu menunjukkan pengaruh novel Alice in Wonderland. Lihat sahaja bait-bait liriknya seperti "hookah smoking caterpillar" dan "red queen's off with her head."
***
Lagu: Venus in Furs (The Velvet Underground)
Rujukan: Venus in Furs (Leopold von Sacher-Masoch)
Novel ini mengisahkan tentang seorang lelaki bernama Severin yang jatuh cinta yang amat sangat kepada seorang perempuan bernama Wanda sehinggakan beliau meminta Wanda untuk menjadi hambanya. The Velvet Underground menterjemahkan cerita ini secara literal di dalam lirik lagu mereka yang boleh dilihat melalui bait-bait lirik seperti "Strike, dear mistress, and cure his heart" dan "Taste the whip, in love not given lightly."
***
Lagu: Samson (Regina Spektor)
Rujukan: King James Bible
Terdapat perdebatan tentang apakah yang cuba disampaikan oleh Regina Spektor dalam lagu "Samson", terutamanya ketika beliau menyanyikan bait "The history books forgot about us and the Bible didn’t mention us." Pertama sekali, kitab Bible (injil) ada menyebut tentang Samson dan Delilah, jadi ada yang menegaskan bahawa lagu ini adalah alegori yang ditulis dari perspektif budak suruhan yang memotong rambut Samson (Delilah tidak melakukannya untuk Samson). Ada juga pendengar yang membuat spekulasi bahawa lagu ini adalah berkisar tentang penjagaan pesakit kanser, atau Spektor sebenarnya hanya mengambil lesen artistik dengan menggunapakai kisah yang sudah diketahui ramai. Macam mana pun, adalah mustahil untuk menolak fakta bahawa lirik tersebut amat sepadan dengan kisah dari kitab injil dimana Samson kehilangan kuasa yang dianugerahkan oleh tuhan selepas rambutnya dipotong.
***
Lagu: A Good Man Is Hard to Find (Sufjan Stevens)
Rujukan: A Good Man Is Hard to Find and Other Stories (Flannery O'Connor)
Flannery O’Connor dilihat sebagai antara figur utama dalam genre penulisan gotik: cerita pendek beliau bertajuk "A Good Man Is Hard to Find" dianggap antara karya contoh untuk genre ini, dan turut menjadi inspirasi kepada lagu Sufjan Steven yang menggunakan tajuk yang sama. Di sini, Sufjan menulis dari perspektif seorang lelaki pelik dan merupakan karekter anti-hero ciptaan O'Connor yang menuruti kod moral secara konsisten walaupun akhirnya beliau membunuh kesemua ahli keluarganya.
Sufjan menyanyikan bait-bait “Twice when I killed them, they were once at peace. They were once like me.” Ini bukan cubaan pertama Sufjan menulis tentang pembunuh: salah satu lagu beliau yang cukup terkenal bercerita tentang hidup pembunuh bersiri bernama John Wayne Gacy Jr.
Sufjan menyanyikan bait-bait “Twice when I killed them, they were once at peace. They were once like me.” Ini bukan cubaan pertama Sufjan menulis tentang pembunuh: salah satu lagu beliau yang cukup terkenal bercerita tentang hidup pembunuh bersiri bernama John Wayne Gacy Jr.
***
Lagu: 2+2=5 (Radiohead)
Rujukan: 1984 (George Orwell)
Kumpulan rock pujaan Radiohead tidak asing kepada rujukan-rujukan kesusasteraan. Pertama kali adalah menerusi lagu "Paranoid Android" dari album OK Computer yang merupakan rujukan panjang lebar tentang Marvin dari novel Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Tetapi beberapa tahun kemudian muncul pula lagu “2 + 2 = 5” pada tahun 2003 yang terdapat dalam album Hail To The Thief yang merupakan rujukan terus kepada novel distopia yang sangat berpengaruh tulisan George Orwell bertajuk 1984. Tambahan lagi, setiap trek di dalam album Hail To The Thief ini mempunyai sarikata parentatikal, yang mana untuk lagu “2 + 2 = 5” adalah "The Lukewarm". Ini adalah rujukan berselindung terhadap Inferno tulisan Dante. Hail To The Thief adalah album tentang umat manusia yang berpusing-pusing di dalam longkang menuju ke neraka dan/atau apokalips, dan untuk umat manusia pra-apokalips di dalam lagu ini sudah merasa bahangnya (lukewarm).
***
Lagu: Oryx dan Crake (The Knife)
Rujukan: Oryx and Crake (Margaret Atwood)
Lagu "Oryx" dan "Crake" dari LP terbaru kumpulan muzik elektro-pop The Knife, Shaking The Habitual, merujuk kepada novel Margaret Atwood yang menggunakan tajuk yang sama. Kedua-dua lagu tidak mempunyai lirik dan hanya mengandungi bunyian-bunyian yang boleh digambarkan seperti "cakaran". Walaubagaimanapun, ia masih mampu menimbulkan ketakutan sepertimana di dalam novel yang penuh kegelapan dan futuristik tulisan Atwood, dan mereka melakukannya dalam sebuah album yang tidak boleh lari dari menjadi album yang politikal. Atwood pernah berkata "persoalan apa yang mungkin berlaku dalam Oryx dan Crake secara mudahnya adalah, apa yang mungkin berlaku jika kita terus mengikuti jalan yang sedang kita ikuti? Berapa licinkah cerunnya? Apakah yang menjadi penyelamat kita? Siapa yang mempunyai kekuatan untuk menghalang kita?". Adik beradik Dreijer (yang sama-sama membentuk kumpulan The Knife) turut berkongsi pandangan sama dimana dalam satu temuramah dengan majalah Pitchfork, mereka menyatakan bahawa Shaking The Habitual dihasilkan untuk mengangkat persoalan berkaitan feminisma dan alam sekitar bersama beberapa isu yang pernah disentuh oleh Atwood samada secara terus atau tidak di dalam novelnya.
***
Lagu: Scentless Apprentice (Nirvana)
Rujukan: Perfume (Patrick Suskind)
Apabila Kurt Cobain menulis bait lirik "his smell smelled like no other," ia merupakan rujukan terus kepada Grenouille iaitu watak utama dalam novel ini. Grenouille dilahirkan tanpa mempunyai sebarang bau tetapi sangat sensitif terhadap bau-bauan. Terdapat banyak lagu lain yang diilhamkan dari novel ini tetapi lagu tulisan Kurt Cobain ini adalah lagu yang paling terkenal.
***
Sumber: Bookish
Sumber video: youtube