Baru-baru ini pula, Yayasan Idries Shah (Idries Shah Foundation) telah menerbitkan edisi terbaru terjemahan bahasa Inggeris buku ini dan turut mengupah perterjemah untuk menterjemahkan karya-karya Idries Shah ke bahasa Parsi, Arab dan Urdu yang merupakan dimana karya-karya ini berakar umbi.
Jadi apa itu Sufisme? Walaupun kamus biasa menterjemahkannya sebagai aliran mistik dalam Islam, ahli-ahli Sufi akan menyatakannya sebagai organisasi dahulu kala yang menarik minat pemikir bebas dan orang-orang yang mengambil berat tentang sejarah perkembangan manusia dari pelbagai budaya. Ramai orang dari pelbagai latarbelakang termasuk penyajak, saintis dan ahli politik pernah menjadi ahli sufi.
Ahli-ahli sufi klasik dalam dunia Islam merangkumi Rumi, Omar Khayyam dan Fariddin Attar dan cerita-cerita mereka kemudiannya digunakan oleh Chaucer dan Ibn Rushd yang terkenal sebagai pengomentar tulisan Aristotle. Kebanyakan idea-idea mereka berpindah ke Eropah melalui hubungan antara dunia Islam dan Kristian khususnya di negara-negara yang terlibat dalam perang Salib, Norman Sicily dan semenanjung Iberian. Dari luarannya, Sufisme lebih tertumpu kepada menjalinkan hubungan diantara dua komuniti berbeza yang mana hubungan mereka boleh mendatangkan manfaat. Di barat, ramai orang dari latarbelakang yang berbeza seperti Dag Hammarskjöld, St Francis of Assisi, Sir Richard Burton, Cervantes dan Winston Churchill dipengaruhi oleh Sufisme.
Walaupun sebelum ini terdapat banyak kajian tentang Sufisme yang dibuat oleh dunia barat, sebahagian besarnya dibuat dalam konteks akademik. Shah, yang meninggal dunia pada tahun 1996, menggunakan kaedah baru dengan menerangkan sufisme dalam cara yang lebih mudah difahami dan beliau selalu menggunakan terminologi psikologikal untuk menerangkan apa yang cuba disampaikannya. Beliau telah menulis lebih 30 buah buku tentang Sufisme yang telah terjual lebih 15 juta salinan dalam lebih 3 dozen bahasa berbeza. Kebanyakan bukunya adalah kompilasi cerita dan jenaka berbentuk "pengajaran" yang selalu digunakan oleh ahli-ahli sufi untuk membantu orang-orang yang membaca cerita-cerita ini memahaminya dengan lebih mudah. Hasil kerjanya lebih tertumpu kepada mengasah kemahiran berbanding menyampaikan fakta. "Seseorang akan serta merta terpaksa menggunakan kemahiran berfikir mereka dalam cara yang baru" kata Lessing selepas membaca The Sufis.
Setengah abad kemudian, misi Yayasan yang mempromosi idea-idea Shah di timur tengah menjadi selaras dengan tujuan ahli-ahli sufi dahulu kala iaitu untuk meyebarkan ilmu pengetahuan diantara budaya yang berbeza terutamanya dimasa-masa yang penting. Pada satu tahap, idea klasik yang dibawa oleh Shah ke dunia barat sebenarnya sudah dilupakan oleh generasi muda.
Tiada masa lain yang lebih sesuai untuk memperkenalkan semula idea-idea Sufi ini. Dengan fokusnya kepada kesedaran dan keseimbangan psikologikal atau boleh juga disebut sebagai "keprihatinan", Sufisme adalah ubat kepada Fanatisisme. Walaupun kadang-kadang ahli Sufi dihukum oleh dunia Islam (Al Hallaj contohnya dihukum bunuh ditempat umum pada tahun 922 kerana kata-kata mistikalnya), mereka masih secara keseluruhannya dihormati sebagai sebahagian daripada kebudayaan Islam.
Dunia barat juga perlu sedar tentang "sisi lain" Islam ini. Mereka yang hanya memiliki pandangan hitam-putih tentang dunia patut membaca beberapa jenaka yang berkisar tentang Mulla Nasrudin si bodoh yang bijak yang diterjemahkan dan diceritakan semula oleh Shah. Kisahnya berkisar tentang seorang sultan yang meminta rakyatnya untuk memberitahunya kebenaran tentang kesakitan kematian. Keesokan paginya, Mulla Nasrudin berada dihadapan barisan di pintu gerbang untuk masuk ke dalam bandar. Disitu, ketua kepada pengawal yang berdiri di tempat tali gantung bertanya kepadanya satu soalan dan mana dia perlu memberikan jawapan atau dia akan dihukum gantung.
"Kamu hendak kemana?" tanya ketua pengawal tersebut kepada Nasrudin."Saya hendak pergi" kata Nasrudin, "ke tempat tali gantung untuk digantung.""Aku tak percaya.""Baiklah. kalau aku tidak bercakap benar, gantunglah aku!""Tetapi itu akan menjadikan kata-kata kau sebagai benar," jerkah ketua pengawal tersebut."Benar," kata Nasrudin, "Kebenaran engkau."
Sufisme tidak pernah menyatakan ia memberi penyelesaian atau mendamaikan ideologi politik atau agama yang pelbagai. tetapi kerumitan dan kesederhanaan pemikiran yang dibawanya memberikan apa yang kita perlukan sekarang.
"Salah satu aspek hidup beliau," tulis Lessing selepas Shah meninggal dunia, "adalah dia cuba menghubungkan budaya-budaya yang berbeza...di antara tanah kelahirannya di timur dan barat..Dan sumbangannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk membolehkan kita mendengar suara Islam yang sederhana dan liberal ditengah-tengah ekstrimisme Muslim yang liar."
Walaupun mempunyai pengaruh yang begitu besar terhadap ramai orang, Shah tidak mahu menjadi guru kepada sesiapa. "Jangan lihat luaran saya" katanya sambil mengulang petikan dari Rumi, "sebaliknya ambillah apa yang ada di tangan saya."
***
Ini merupakan terjemahan artikel tulisan Jason Webster yang diterbitkan oleh The Guardian pada 23hb Oktober 2014. Teks asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI