Ramai orang menyatakan terdapat dua buku wajib di setiap rumah di Iran - Quran dan Hafez. Satu dibaca dan satu lagi disimpan.
Untuk memahami jenaka ini, apa yang anda perlu lakukan hanyalah menyertai jutaan orang yang tidak pernah putus datang mengunjungi makam Hafez, seorang penyajak kurun ke 14 yang berasal dari Shiraz dan menjadi kebanggaan negara Iran, sepertimana yang saya lakukan pada satu tengahari baru-baru ini.
Atmosfera di situ bergetar, gembira dan tentang - satu suasana terbaik di Iran.
Tidak kira siang atau malam, makam yang didirikan di atas satu mimbar yang dikelilingi taman-taman bunga mawar yang wangi, terusan air dan pokok oren itu sentiasa dipenuhi dengan pemuja-pemuja Hafez yang mengusap makamnya yang diperbuat daripada batu putih sambil mendeklamasikan bait-bait puisinya yang mengimbau keindahan karya-karya Hafez.
Hafez mewakili segala kerumitan yang wujud dalam identiti penduduk Iran. Kebijakan beliau menggunakan metafora dalam bahasa Parsi asal telah meyatukan mereka semula.
Tetapi ada satu lagi sebab kenapa makam ini begitu terkenal.
Pada ketika ini, amat susah untuk menyatakan mereka ketidakpuashatian terhadap golongan agamawan.
Golongan elit agamawan yang memerintah Iran telah mencengkam tampuk pemerintahan dengan begitu utuh. Mereka menggunakan retorika revolusi untuk menjatuhkan sesiapa yang menentang mereka. Presiden Hassan Rouhani yang sentiasa tersenyum memberikan imej baru kepada negara-negara luar tetapi realitinya penduduk Iran sendiri memberitahu saya bahawa keadaan di Iran semakin teruk, semakin menekan dan semakin banyak yang dihukum bunuh berbanding sebelum ini.
Tetapi rasa tidak puashati terhadap pemerintah masih boleh ditunjukkan secara halus. Ucapan terima kasih harus diberikan kepada Hafez kerana atas jasa beliau, bandar Shiraz menjadi bandar paling liberal di Iran.
Bukti paling jelas adalah cara pemakaian pakaian para wanita yang mempengaruhi suasana di tempat ini. Undang-undang mewajibkan para wanita untuk menutup tubuh mereka dari kepala hingga ke hujung kaki tetapi wanita-wanita di Shiraz memakai pakaian yang mungkin dianggap berani oleh kebanyakan orang di Iran. Mereka memakai tudung kepala berwarna terang yang tergantung dari belakang kepala mereka dan hanya sedikit sahaja yang menutup rambut mereka. Wanita-wanita muda pula mengenakan seluar legging dan kot mini yang ketat dan mereka seperti mencabar antara satu sama lain untuk memakai kot mini yang lebih pendek.
Mereka tidak sama sekali cuba menyembunyikan bentuk tubuh badan mereka. Pakaian mereka menyerlahkan mereka dan kumpulan-kumpulan orang muda dan tua, lelaki dan perempuan yang ceria duduk bersama-sama dengan bebas sambil ketawa dan berbual.
Ini adalah suasana Iran yang jauh mengikut acuan yang mahu dilaksanakan oleh golongan agamawan konservertif terhadap rakyat Iran.
Seorang pelakon terkenal datang ke makam Hafez dan beliau dikerumi oleh peminat-peminatnya seperti di Hollywood. Ketika matahari beransur hilang dari langit dan cahaya lampu mula menerangi sekeliling makam, atmosfera menjadi lebih meriah. Para pengunjung mula menyanyi dan mendeklamasikan bait-bait puisi kegemaran mereka. Kanak-kanak menjuntaikan kaki mereka di kolam sambil ketawa dan menyerap semangat tinggi ibu-bapa mereka. Suasana ini menyembunyikan paradoks di Iran tetapi ucapan terima kasih harus diberikan kepada polisi pemerintah yang memberikan pendidikan percuma kepada semua rakyatnya kerana ia membawa beberapa perubahan yang mengejutkan kepada masyarakat Iran.
Semakin ramai wanita yang menghabiskan pengajian mereka di universiti berbanding lelaki. Kadar kelahiran yang turun secara mendadak kepada seorang anak sahaja bagi setiap keluarga menyebabkan pemerintah memperkenalkan insentif kewangan kepada pasangan-pasangan yang melahirkan lebih ramai anak. Kebanyakan mereka menolak insentif ini kerana kos untuk memampung lebih dari seorang anak masih tetap tinggi.
Ketika barat masih obses dengan penggunaan senjata nuklear oleh Iran, ia bukan rahsia lagi bahawa ramai agamawan yang mempunyai ramai kenalan dan ahli perniagaan yang mengumpul kekayaan dengan tidak memperdulikan sekatan ekonomi. Ketika saya berasa resah untuk membeli karpet Parsi kerana tidak mempunyai wang tunai yang cukup dan juga kerana penggunaan kad kredit dari barat tidak dibenarkan di Iran, penjual karpet tidak ambil pusing tentang keresahan saya. Sebaliknya dia menalifon rakannya di Dubai untuk menguruskan pembayaran karpet tersebut.
Malang buat golongan agamawan, puisi-puisi mistik Hafez bukan sahaja tentang keindahan cinta dan wain, ia juga mengecam hipokrasi agamawan.
Agamawan yang menunjukkan kewarakan mereka ketika bersembahyang dan berkhutbah" tulis Hafez 600 tahun dahulu, "memiliki sikap yang berbeza ketika mereka bersendirian. Kenapa mereka mahukan orang lain bertaubat sedangkan mereka sendiri tidak melakukannya?."
Banyak benda yang diharamkan di Iran termasuk BBC, tetapi BBC dalam bahasa Parsi menjadi saluran televisyen yang paling banyak ditonton di Iran. Facebook, Twitter, GooglePlus dan Instagram pula diharamkan secara rasmi.
Rouhani mencadangkan supaya larangan terhadap internet dilonggarkan tetapi ia masih terpulang kepada pemerintah utama yang sehingga kini masih berkeras.
Ia adalah satu ketakjuban kecil mengenai penduduk Iran yang mencari ketenangan melalui puisi-puisi Hafez. Malah golongan agamawan juga tidak mampu untuk mengharamkan penyajak nasional mereka.
***
Ini adalah terjemahan artikel tulisan Diana Darke yang diterbitkan oleh British Broadcasting Corporation pada 2hb November 2014. Teks asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI