Peter Mendelsund menganggarkan beliau telah mereka sekitar 600 hingga 1000 rekaan kulit depan buku yang meliputi Crime and Punishment dan Girl with the Dragon Tatto. Tetapi pereka kulit depan buku terkenal yang tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang rekaan ini turut menyatakan dia juga banyak menghabiskan masa membaca buku.
"Orang selalu terkejut apabila mereka datang ke pejabat saya atau bila mereka masuk dan melihat saya meletakkan kaki diatas meja sambil membaca manuskrip" kata Mendelsund ketika ditemuramah oleh Dave Davies dalam rancangan radio Fresh Air. "Saya membaca buku dengan kerap dari ketika saya bangun tidur sehinggalah saya masuk tidur semula."
Baru-baru ini pula Mendelsund mereka kulit muka depan untuk dua buku terbarunya. Buku pertama bertajuk Cover yang merupakan koleksi beratus rekaan kulit muka depan rekaanya, termasuk yang ditolak berserta komentari teknik yang beliau gunakan. Buku kedua pula berjudul What We See When We Read berkisar tentang bagaimana perkataan memberi imej didalam otak kita.
"Ketika saya membaca, saya menanda teks yang saya baca dan saya cuba untuk memberi perhatian kepada teks tersebut yang mempunyai kepentingan struktural atau apa-apa beban perasaan yang spesifik," kata Mendelsund. "Secara asasnya saya akan cuba menentukan apakah suasana sesebuah buku itu kerana perasaan dalam sesebuah buku amat penting untuk jaket buku..Kamu hanya cuba untuk menterjemahkan perasaan apabila membaca buku tersebut."
"Orang selalu terkejut apabila mereka datang ke pejabat saya atau bila mereka masuk dan melihat saya meletakkan kaki diatas meja sambil membaca manuskrip" kata Mendelsund ketika ditemuramah oleh Dave Davies dalam rancangan radio Fresh Air. "Saya membaca buku dengan kerap dari ketika saya bangun tidur sehinggalah saya masuk tidur semula."
Baru-baru ini pula Mendelsund mereka kulit muka depan untuk dua buku terbarunya. Buku pertama bertajuk Cover yang merupakan koleksi beratus rekaan kulit muka depan rekaanya, termasuk yang ditolak berserta komentari teknik yang beliau gunakan. Buku kedua pula berjudul What We See When We Read berkisar tentang bagaimana perkataan memberi imej didalam otak kita.
"Ketika saya membaca, saya menanda teks yang saya baca dan saya cuba untuk memberi perhatian kepada teks tersebut yang mempunyai kepentingan struktural atau apa-apa beban perasaan yang spesifik," kata Mendelsund. "Secara asasnya saya akan cuba menentukan apakah suasana sesebuah buku itu kerana perasaan dalam sesebuah buku amat penting untuk jaket buku..Kamu hanya cuba untuk menterjemahkan perasaan apabila membaca buku tersebut."
Berikut adalah sorotan temuramah yang dijalankan bersama beliau.
Tentang apa itu jaket buku dan fungsinya
Saya rasa ada dua tugas utama yang perlu dilakukan oleh jaket buku. Ia perlu mewakili teks didalam buku dan ia perlu menjual buku tersebut. Dalam erti kata lain, jaket buku...adalah seperti judul buku yang dipilih oleh si penulis. Jaket buku perlu bercakap tentang sesuatu yang lebih besar iaitu tentang buku itu sendiri. Ia juga perlu nampak menarik untuk menarik minat orang untuk melihat buku tersebut - dan mungkin membelinya..Ia seperti papan iklan atau ataupun sebuah iklan atau treler atau sisipan sebuah filem...
Saya fikir jaket buku adalah seperti peringatan visual tentang sesebuah buku...ia juga adalah cenderamata untuk pengalaman membaca. Membaca seperti membawa mengembara ke ruang nebula dan jaket buku adalah salah satu benda yang kita bawa pulang dari pengembaraan itu. Ia sesuatu yang kita pegang.
Tentang kenapa buku-buku lama mendapat jaket buku yang paling menarik
Ia adalah benar. Malah sebenarnya ia satu kerja yang sangat menarik untuk mereka jaket buku-buku sejarah dan sastera-sastera klasik yang hebat kerana kamu tidak perlu mendapat persetujuan daripada penulisnya kerana mereka telahpun mati... Ada satu jenis kebebasan yang dperolehi dalam mereka kulit buku-buku seperti ini yang mana ia tidak dipengaruhi oleh sesiapa dan ia sangat menarik dan menyeronokkan dan tidak seperti mereka jaket buku untuk penulis-penulis yang masih hidup dimana rekaan-rekaan untuk penulis-penulis ini selalunya agak sedikit rumit.
Saya merasa tanggungjawab terhadap penulis-penulis yang masih hidup. Mereka mungkin menghabiskan bertahun-tahun bersendirian untuk menulis buku mereka dan mereka datang kepada saya dengan manuskrip mereka pada saat-saat mereka merasa begitu rapuh. Penulis juga selalunya orang yang sensitif, jadi saya amat mengambil berat tentang tugas yang diberikan kepada saya. Tetapi hubungan kamu dengan penulis dan perasaan bersalah jika kamu gagal menterjemahkan tulisan mereka dalam jaket buku kadang-kadang boleh membuatkan kamu berasa sedikit tertekan.
Tentang proses mereka jaket buku
Saya akan membuat tandaan pada manuskrip buku ketika saya dalam proses mereka jaketnya iaitu apa-apa perkara yang mampu menterjemahkan teks buku tersebut secara keseluruhan. Saya akan melihat semula tandaan-tandaan yang saya buat dan saya akan mula membuat lakaran saya dari situ. Apabila saya mempunyai lakaran yang saya rasakan menarik, saya melukisnya dengan lebih teliti. Saya akan membuat kolaj atau mengambil gambar atau saya akan bekerja menggunakan komputer atau memilih tipografinya. Saya akan cuba menggunakan pelbagai kaedah rekaan tetapi ketika saya sedang mereka, saya akan melihat rekaan-rekaan yang telah saya buat untuk memastikan samada ia selari dengan apa yang saya rasakan ketika membaca buku itu. Itulah masa di mana saya dapat tahu samada jaket buku tersebut sesuai untuk buku itu...
Selepas saya mereka sesuatu jaket buku, saya akan mencetaknya dan membalutnya pada buku tersebut. Kemudian saya akan letakkannya di rak buku saya dan saya akan memaksa diri saya untuk melupakan tentangnya. Kamu perlukan objektiviti untuk menentukan samada sesuatu rekaan itu bagus atau tidak. Kamu perlu berjauhan seketika dari rekaan kamu.
Tentang populariti buku elektronik dan masa depan buku fizikal dan jaket buku
Kebelakangan ini saya menjadi lebih bersemangat apabila mengetahui masih ramai lagi orang yang mahu memiliki buku fizikal. Baru-baru ini saya ada memberikan ceramah di Kolej Sarah Lawrence. Selepas saya selesai memberikan ceramah, saya bertanya kepada para hadirin yang terdiri daripada anak-anak muda tentang format buku apakah yang mereka sedang baca.
Perkara yang mengujakan adalah semua orang membaca buku dalam bentuk format yang berbeza dan apa lebih yang menarik lagi mereka semua tahu apakah kelebihan dan kekurangan setiap format buku tersebut. Ada yang berkata:
"Apabila saya pergi melancong, saya akan membawa Kindle saya."...
Apabila saya melakukan kerja yang mempunyai teks yang rumit dan memerlukan saya melakukan banyak semakan, atau memerlukan saya untuk menggunakan internet atau Wikipedia, saya akan memilih bahan bacaan dalam format eletronik."
"Jika ada buku yang saya mahu simpan dalam tempoh yang lama atau buku yang membolehkan saya membuat catatan padanya atau buku yang saya mahu berikan sebagai hadiah, maka saya akan membaca buku fizikal."
Apa yang saya lihat adalah kita semua menuju satu tempat di mana kita tidak mengharapkan medium digital akan menggantikan medium fizikal - dan itu membuatkan saya sangat gembira.
***
Ini adalah terjemahan transkrip temubual radio bersama Peter Mendelsund yang diterbitkan oleh NPR pada 16hb Oktober 2014. Untuk baca teks transkrip lengkap dalam bahasa Inggeris, anda boleh klik di pautan INI