Ketika gerombolan perusuh menyerang Bastille pada tahun 1789, adakah mereka pada masa yang sama menyediakan asas kepada harga buku dan perkara-perkara lain yang boleh dilihat di Perancis ketika ini? Begitu juga dengan pemikir zaman pencerahan di Jerman pada kurun ke 18; adakah idea mereka tentang bildung yang menekankan tentang pendidikan dan pembelajaran, nilai moral dan tanggungjawab terhadap negara menyediakan jalan kepada bagaimana mereka melindungi industri buku mereka yang begitu dikagumi? Ia memang kedengaran agak mustahil tetapi seseorang mungkin akan terpaksa berfikir begitu apabila mereka cuba mengkaji kenapa setiap negara memberikan layanan berbeza terhadap industri buku mereka terutamanya berkenaan harga buku.
Ia kajian yang menarik kerana minat penduduk di Perancis dan Jerman - dan juga di United Kingdom dan Amerika yang mempunyai cara berbeza dalam mentadbir industri buku - tidak jauh berbeza. Sudah tentunya kita boleh mengatakan bahawa semua manusia memiliki keperluan yang lebih kurang. Jika kita mengkaji kehidupan biasa penduduk-penduduk di negara ini juga, sudah tentunya kehidupan mereka tidak jauh berbeza. Tetapi dalam aspek kedai buku dan harga buku, kita boleh melihat kesemua negara ini memilih jalan yang berbeza. Apabila mereka menjadi penggubal undang-undang, penduduk di Jerman dan Perancis akan memilih untuk melindungi penjual buku dengan cara menetapkan harga tetap untuk buku manakala penduduk di Amerika dan United Kingdom pula akan membiarkan harga buku ditentukan oleh pasaran.
Ia membuatkan seseorang kembali bertanya soalan yang sama: apakah yang menyebabkan mereka memiliki pandangan yang begitu berbeza?
Bagi Jean Mattern yang bertugas sebagai editor di Gallimard di Perancis, sejarah buku di Perancis sebenarnya memang berakar umbi daripada Revolusi sehinggalah pengasasan Republik dan penghapusan sistem monariki. "Negara Perancis sentiasa berpandangan bahawa budaya bukanlah hal peribadi. Pada pendapat Mattern, Republik Perancis telah mengambil alih perananan monarki Perancis untuk mempromosi dan melindungi budaya. Budaya dan sastera mempunyai kaitan dengan indentiti nasional kami dan ianya bukanlah satu kebetulan apabila penulis Andre Malraux pernah dilantik sebagai Menteri Kebudayaan ketika zaman pentadbiran Charles de Gaulle dan tradisi ini berterusan sehingga sekarang.
Menurut Mattern lagi, buku tidak dianggap sebagai satu produk di Perancis. Sebaliknya ia dinilai sebagai bien culturel dan ia berkembang dalam pasaran yang dikawal. Ini kerana jika ia dibiarkan di dalam pasaran bebas, ia tidak akan mampu berkembang dengan sempurna.
Jean Luc Treutenaere yang bertugas sebagai presiden SDLC (Syndicat des distributeurs de produits cultures) dan pengarah hal ehwal luar di Cultura pula memiliki pandangan yang sedikit berbeza. Treutenaere menyatakan ia bermula pada sekitar tahun 1968 ketika revolusi politik di mana ramai orang muda yang berasa marah dengan keadaan ketika itu menjadi penulis, penjual buku dan penerbit. Industri buku Perancis berkembang pesat pada tahun 1930an tetapi malangnya idea-idea daripada era itu tidak dapat dikembangkan.
Treutenaere juga percaya bahawa pemilihan Francois Mitterand pada tahun 1981 dan juga pemlihan ahli politik Sosialis, Jack Lang yang juga merupakan seorang penulis sebagai Menteri Kebudayaan mempunyai kesan yang signifikan dalam melindungi penjual buku yang bersaing hebat dengan kedai runcit segera yang menjual pelbagai barang termasuk buku dengan harga yang rendah untuk menarik pelanggan.
Sama seperti Perancis, Jerman juga mempunyai tradisi yang panjang. Ini diakui sendiri oleh Heinrich Riethmuller yang merupakan presiden Persatuan Penerbit dan Penjual Buku Jerman. Pada tahun 1825, Riethmuller menyatakan pengkritik dan penulis Wolfgang Menzel pernah menulis "orang Jerman tidak melakukan banyak perkara tetapi mereka menulis dengan banyak." Fakta bahawa mesin pencetak dicipta di Jerman oleh Johannes Gutenberg juga mungkin memainkan peranan yang penting. Ini ditambah dengan kehadiran penyajak dan ahli falsafah zaman pencerahan, Klasik dan Romantik seperti Goethe, Schiller, Kant dan Hegel yang kesemuanya berasal dari Jerman.
Kebanyakan negara seperti Amerika lebih berbangga dengan warisan ketenteraan tetapi Jerman merasa lebih dekat dengan pencapaian kebudayaan mereka. Tambahan lagi, Jerman mempunyai sejarah penerbitan yang kaya dan panjang yang membuatkan buku dinilai begitu tinggi di Jerman.
Apa yang menariknya, Perancis dan Amerika akan menyebut tentang pengaruh Thomas Paine apabila bercakap tentang bagaimana mereka mentadbir industri buku mereka. Thomas Paine yang terkenal dengan tulisannya yang diterbitkan pada tahun 1791 bertajuk Rights of Man menekankan tentang kepentingan negara berbanding individu (seperti Raja). Paine menyatakan kedaulatan sebenar adalah negara. Tetapi nampaknya dalah hal mentadbir industri buku, Perancis dan Amerika memilih jalan yang begitu berbeza.
***
Artikel ini merupakan terjemahan ringkas tulisan Roger Tagholm yang diterbitkan oleh Publishing Perspective pada 22hb Disember 2014. Teks asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI
Sumber gambar: google image