Ketika berpindah ke New York pada awal tahun 1980an untuk mengejar cita-cita karier dalam bidang seni visual, Kim Gordon terjerumus bermain muzik di pusat bandar Manhattan. Persembahan muzik pertama beliau adalah pada sebuah pameran untuk Dan Graham yang meminta beliau untuk membuat persembahan sebagai sebahagian daripada sebuah kumpulan muzik wanita. Tidak berapa lama kemudian, Sonic Youth ditubuhkan dan kini kita diberikan pula Girl in a Band yang merupakan memoir kumpulan muzik lagenda ini yang merupakan hasil karya Kim Gordon tentang kisah hubungan peribadi beliau, kisah ketika beliau membesar dan juga kisah kota yang membentuk kisah hidup beliau. Berikut adalah temuramah yang dijalankan oleh Billie Muraben yang menuramah Kim Gordon tentang terma payung, suburbia dan bagaimana untuk tidak menjadi seorang yang membosankan.
Buku kamu memang jelas mengenai kehidupan kamu, hubungan peribadi kamu dan juga kerja kamu tetapi ia juga seperti surat cinta kepada kota yang menjadi tempat tinggal kamu pada satu ketika dahulu. Bolehkah kamu terangkan lebih lanjut tentang bagaimana kamu mendapat ilham untuk menulisnya sebegitu?
Sebenarnya saya cuba untuk mencari cara untuk tidak menulis tentang diri saya dan saya rasakan adalah lebih menarik untuk menjadikan tulisan saya seperti sebuah potret kota Los Angeles pada tahun 1960an dan 1970an dan juga kota New York pada tahun 1980an dan 1990an.
Design Office adalah nama yang digunakan untuk merujuk kepada kerja visual, penulisan dan juga muzik kamu. Bolehkah kamu terangkan bagaimanakah ianya berfungsi?
Ia bermula pada awal tahun 1980an dan ia adalah seperti terma payung yang memayungi kesemua benda. Saya rasa saya melihat kerja saya sebagai satu kontinum walaupun cara saya menghasilkan karya seni adalah lebih berbentuk konseptual atau serebrum berbanding muzik yang mana ianya lebih intuitif.
Walaupun pengaruh artistik kamu boleh dilihat dalam ekspresi muzik dan lirik kamu, ia juga sebenarnya boleh dilihat pada rekaan kulit album kumpulan muzik kamu dan juga rujukan yang dibuat terhadap seniman seperti Ed Ruscha dan Ray Pettibon.
Ya benar. Sudah tentu dalam dunia muzik terdapat perkara yang dipengaruhi oleh filem dan seni. Tetapi saya fikir keseluruhannya datang dari kumpulan muzik saya berbanding ekspresi seni saya seorang sahaja.
Mengenai zine pula, kamu ada menghasilkan satu zine kelab peminat yang diberi nama Sonic Death bukan?
Ya betul, Sonic Death. Kami ada menghasilkan zine tersebut untuk beberapa ketika tetapi Thurston lebih berminat tentang zine berbanding saya. Dia ada menghasilkan zine bernama Killer pada awal tahun 1980an.
Bagaimana pula dengan buku yang kamu hasilkan bersama Nieves?
Oh ya, saya ada menghasilkan beberapa buku seni dan ketika itu juga saya selalu juga menghasilkan zine. Saya pernah menghasilkan zine bersama Mark Gonzales dan juga menghasilkan beberapa penerbitan terhad.
Walaupun pengaruh artistik kamu boleh dilihat dalam ekspresi muzik dan lirik kamu, ia juga sebenarnya boleh dilihat pada rekaan kulit album kumpulan muzik kamu dan juga rujukan yang dibuat terhadap seniman seperti Ed Ruscha dan Ray Pettibon.
Ya benar. Sudah tentu dalam dunia muzik terdapat perkara yang dipengaruhi oleh filem dan seni. Tetapi saya fikir keseluruhannya datang dari kumpulan muzik saya berbanding ekspresi seni saya seorang sahaja.
Mengenai zine pula, kamu ada menghasilkan satu zine kelab peminat yang diberi nama Sonic Death bukan?
Ya betul, Sonic Death. Kami ada menghasilkan zine tersebut untuk beberapa ketika tetapi Thurston lebih berminat tentang zine berbanding saya. Dia ada menghasilkan zine bernama Killer pada awal tahun 1980an.
Bagaimana pula dengan buku yang kamu hasilkan bersama Nieves?
Oh ya, saya ada menghasilkan beberapa buku seni dan ketika itu juga saya selalu juga menghasilkan zine. Saya pernah menghasilkan zine bersama Mark Gonzales dan juga menghasilkan beberapa penerbitan terhad.
Mungkin juga. Di New York, banyak kondo yang dibina. Tidak banyak bangunan dibina di New York untuk tempoh yang agak lama tetapi sekarang ia memang gila. Saya tidak tahu samada saya mudah sedar. Maksud saya, susahkan untuk menyedarinya? Saya akan membuat persembahan di 303 Gallery yang mengambil nama sempena nama pembinaan kondo-kondo itu.
Saya mungkin dipengaruhi oleh zaman ketika saya membesar di Los Angeles sambil melihat pembangunan yang menggunakan pelbagai nama yang bertujuan untuk menjual gaya hidup di dalam bangunan-bangunan ini dan ia masih menarik perhatian saya. Bangunan-bangunan ini seperti struktur mega yang mempunyai tempat membeli-belah di dalam bangunan yang sama.
Kembali semula tentang Design Office dan keengganan kamu untuk menulis terlalu banyak tentang diri kamu di dalam buku kamu - adakah kamu rasa ia perkara yang sentiasa kamu fikirkan sepanjang karier kamu? Bagaimanakah kamu mengimbangi kerja kamu supaya tidak terlalu fokus terhadap diri kamu tetapi pada masa yang sama ia sebenarnya adalah kerja yang hampir kebanyakannya datang daripada diri kamu?
Muzik selalunya seperti begitu. Maksud saya, saya memang rasakan walaupun seseorang seniman itu sangat formal atau konseptual, sudah tentunya masih terdapat elemen-elemen personaliti mereka yang mendorong mereka menghasilkan karya mereka. Walaupun pada luarannya ia tidak kelihatan sebegitu.
Saya rasa pada awal tahun 1980an, saya banyak berfikir tentang bagaimana reka bentuk mempengaruhi seni dan seni mempengaruhi reka bentuk dan dialognya. Reka bentuk mengambil hal-hal yang peribadi dan mempersembahkannya kepada umum tidak kira samada naskah iklan atau apa-apa pun. Saya rasakan ia sangat menarik. Dalam aspek yang lain pula, Design Office adalah salah satu cara untuk keluar dari kepompong yang hanya menumpukan pada nama saya atau apa-apa sepertinya, sama seperti mempunyai sebuah kumpulan palsu. Ia juga seperti melawan arus kebiasaan seniman-seniman terkenal. Terdapat banyak kumpulan kerjasama dan seniman-seniman palsu yang menggunakan pelbagai nama dan ia selalunya sangat menarik.
Sebahagian daripada sebab saya melakukan sebegitu adalah kerana Sonic Youth sendiri dan imej sebagai seorang pemuzik dan hal-hal yang lain terikat padanya. Sudah tentu saya boleh menggunakan persona saya untuk menghasilkan karya-karya seni saya tetapi saya rasakan ia sangat terhad untuk jangka masa panjang. Maksud saya, sudah tentu ia sangat seronok untuk melakukannya sebegitu.
Penulis manakah yang bermain dalam fikiran kamu ketika kamu menulis buku kamu?
Selalunya saya tidak banyak berfikir... Maksud saya ada ketika saya membaca semula buku esei Joan Didion dan saya merasa mahu menulis bahagian tentang Sonic Youth seperti sebuah esei dan ditulis dalam lingkungan sebuah lagu dan sebagainya. Mungkin saya boleh menulisnya seperti sebuah esei seperti buku Lena Dunham dan sebagainya tetapi saya merasakan seperti terdapat cerita penuh di sebaliknya yang menyebabkan ia ditulis dalam bentuk sebegitu. Maksud saya ketika Lena menulis buku, umurnya berapa, 25 tahun? Dia mengingati dengan terperinci kisah hidupnya ketika dia berusia 8 tahun kamu tahu? Jadi ia memang masuk akal.
Pada musim bunga yang lepas, buku yang mengandungi tulisan-tulisan terpilih saya telah diterbitkan dan saya begitu berharap saya dapat memasukkan tulisan-tulisan saya itu ke dalam buku terbaru saya ini tetapi ia sangat sukar untuk bercakap tentang kerja seni saya atau hanya mengkamilkan idea-idea tentang dunia seni dan tidak menjadikannya sesuatu yang bosan atau tidak lengkap. Tetapi kamu juga tidak boleh masukkan kesemuanya kerana sudah tentunya ia sesuatu yang sangat membosankan. Jadi saya rasa saya hanya cuba memilih perkara-perkara yang saya ingin ceritakan seperti tentang perubahan imej saya dan lirik-lirik lagu yang mungkin berkait dengannya.
***
Ini adalah terjemahan temuramah yang dijalankan oleh Billie Muraben yang diterbitkan oleh It's Nice That pada 20hb Mac 2015. Teks asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI