Kebanyakan penulis akan cuba mempengaruhi pembaca untuk merasai dan memikirkan apa yang mereka rasai dan fikirkan. Artikel yang anda sedang baca ini juga tidak terkecuali. Kami mahukan anda berfikir tentang sesuatu perkara dengan cara dan kaedah yang tertentu.
Tetapi terdapat satu lagi pengaruh yang secara umumnya tidak ada kena mengena dengan penulisan dan berfungsi dengan cara dan kaedah yang berbeza. Ia tidak cuba membuat anda berfikir tentang sesuatu perkara dengan cara dan kaedah yang tertentu. Sebaliknya ia cuba membuatkan anda menjadi diri anda sendiri.
Sebagai contoh, ibu-bapa akan mendorong anaknya untuk mencari apa yang diminatinya samada perkara yang akan menentukan halatuju karier atau jodohnya. Kita juga mungkin mahu pasangan yang kita cintai menjadi seperti itu atau ini tetapi pada masa yang sama kita juga tahu bahawa cinta yang paling sempurna adalah cinta yang membenarkan pasangan kita menjadi dirinya sendiri.
Jadi, bolehkan seorang penulis mempengaruhi seseorang pembaca untuk memikirkan semula tentang dirinya? Kami percaya penulis boleh melakukanya. Beberapa kajian yang dijalankan semenjak beberapa tahun yang lalu menemui bukti bahawa pengaruh sebegitu adalah karekteristik seni sastera.
Dalam satu kajian yang diterbitkan di dalam Jurnal Kajian Kreatif pada tahun 2009, kami dan ahli psikologi Sara Zoeterman dan Jordan B. Peterson telah memilih secara rawak peserta yang dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan membaca novel The Lady With The Dog tulisan Anton Chekov yang berkisar tentang kecurangan pasangan yang telah berkahwin manakala satu lagi kumpulan membaca versi kisah yang serupa tetapi diubah kepada kisah benar iaitu laporan penceraian dari Mahkamah.
Versi sebenar mengandungi teks yang sama panjang seperti kisah yang ditulis oleh Chekov. Ia mengandungi maklumat yang sama termasuk beberapa dialognya. (Walaupun pembaca teks ini menyatakan ia kurang artistik berbanding pembaca "The Lady With the Dog", mereka mendapatinya ia tetap menarik.)
Sebelum mereka mula membaca, setiap peserta akan menjalani ujian biasa untuk mengetahui personaliti mereka seperti keterbukaan dan kehematan. Tidak banyak perbezaan diantara markah personaliti yang diperolehi oleh pembaca yang membaca teks sebenar . Tetapi markah yang diperolehi oleh pembaca versi cerita Chekhov begitu berbeza sekali. Walaupun perbezaan tidak besar tetapi amat signifikan dari segi statistik dan ianya berhubung rapat dengan kedalaman emosi yang mereka alami ketika membaca teks tersebut. Cerita tulisan Chekhov kelihatan seperti membuatkan pembacanya memikirkan tentang personaliti dan diri mereka dalam cara yang baru.
Dalam satu lagi kajian yang diterbitkan di dalam jurnal Kajian Saintifik Sastera pada tahun 2012, skop kajian diluaskan di mana para peserta diminta untuk memilih samada untuk membaca satu daripada lapan cerita pendek atau satu daripada lapan esei. Cerita pendek tersebut merangkumi cerita pendek My Oedipus Complex tulisan Frank O'Connor dan Night Club tulisan Jean Stafford. Untuk esei pula, terdapat esei dari Henri Bergson bertajuk Why Do We Laugh dan East and West tulisan Rabindranath Tagore. Esei-esei ini telah diubah sedikit supaya kepanjangannya dan tahap kesukarannya sama seperti cerita-cerita pendek tersebut.
Sama seperti kajian yang dijalankan sebelumnya, setiap peserta akan diberikan ujian personaliti umum sebelum mereka mula membaca. Jangkaan bahawa pembaca-pembaca yang membaca cerita pendek akan mendapat markah yang berbeza jauh meleset. Genre teks - samada fiksyen atau bukan fiksyen - tidak memberi kesan kerana apa yang utama adalah bagaimana mereka menilai seni sesebuah teks. Pembaca yang membaca cerita atau esei yang mereka rasakan lebih berseni memiliki markah personaliti yang lebih tinggi berbanding pembaca yang merasakan cerita atau esei yang mereka baca mempunyai nilai artistik yang rendah.
Kajian yang lebih terkini iaitu kertas teoritikal yang diterbitkan di dalam jurnal Psikologi Artistik, Kreativiti dan Kesenian pada bulan lepas yang menjalankan ujian yang sama dan juga kajian yang membandingkan keasyikan sebagai penulis fiksyen terkenal dan ahli psikologi yang terkenal yang bertujuan untuk menilai tahap tanggapan tentang psikologi kesenian sastera bahawa ianya bukan mengenai pujukan atau arahan (contohnya seperti teori yang diusulkan oleh penyajak Roman, Horace di dalam "The Art of Poetry") tetapi tentang komunikasi tidak langsung.
Banyak tulisan telah dibuat tentang seni tetapi hanya baru-baru ini sahaja kajian sebenar dilakukan untuk mengetahui apakah yang berlaku di dalam otak pembaca ketika membaca karya-karya sastera. Selain daripada lingkungan hubungan cinta dan psikoterapi, idea tentang komunikasi yang mempunyai kesan tidak langsung tetapi mampu mengubah personaliti jarang sekali diambil perhatian dalam bidang psikologi. Kami berharap kajian kami akan mendorong pihak-pihak lain untuk mengkaji lebih lanjut kepentingan pengaruh sebegini.
***
Artikel ini merupakan terjemahan artikel tulisan Profesor Emiritus dalam bidang psikologi kognitif, Keith Oatley dan penolong penyelidik senior Maja Djikic yang diterbitkan oleh The New York Times. Teks asal dalam bahasa Inggeris boleh dibaca di SINI